Przemieszczanie się samolotem jest najszybszym i w
ostatnich latach bardzo tanim sposobem podróżowania. Pozwala na pokonanie
znacznych odległości, dostarczając jednocześnie kilka dodatkowych wrażeń oraz
widoków niedostępnych z poziomu ziemi. Tanie latanie wiąże się jednak z kilkoma
ograniczeniami. Chcąc podróżować maksymalnie tanio zazwyczaj trzeba zrezygnować
z komfortu i tak też się dzieje podczas lotów. Kosztem ceny rezygnujemy z
posiłków w trakcie lotów, wygodnego miejsca, lądowania na głównych lotniskach
oraz z bagażu nadanego. W porównaniu z
tradycyjnymi liniami lotniczymi, linie niskobudżetowe wprowadziły szereg innych
niedogodności, ale dopóki nie wprowadziły miejsc stojących jesteśmy w stanie je zaakceptować, bez zmrużenia oka. Chociaż jakby miejsca stojące gwarantowały jeszcze
niższe ceny…
Obecnie na rynku europejskim jest kilka super niskobudżetowych przewoźników, którzy stacjonują także w Polsce. W naszym kraju królują Ryanair oraz WizzAir, posiadają bardzo rozbudowaną siatkę połączeń z kilkunastu głównych miast i pozwalają na przeloty już od 25 zł, zarówno na trasach międzynarodowych, jak i krajowych. Niewiele droższymi liniami są Norwegian oraz EasyJet, natomiast lista portów, które obsługują te linie w Polsce jest krótsza. Warto jednak wziąć je pod uwagę planując loty z przesiadkami lub uwzględniając wyloty z Berlina, Pragi, Wilna lub kilku innych miast europejskich gdzie można się dostać za pomocą tanich przewoźników autobusowych już od 2 zł. Poza liniami typowo niskobudżetowymi warto także obserwować promocje linii tradycyjnych, gdyż ceny potrafią być bardzo atrakcyjne. Jak, gdzie i kiedy szukać tanich lotów to opiszemy już wkrótce.
Przed zdecydowaniem się na ten środek transportu
należy wcześniej wziąć kilka czynników pod uwagę i uwzględnić je w kosztorysie.
Miejsca przylotów i odlotów często, aczkolwiek nie zawsze bywają oddalone od
dużych miast. Odległość ta może przekroczyć 100 km, a przedostanie się z
lotniska może kosztować kilkadziesiąt złotych. Warto, więc sprawdzić czy do
lotniska kursuje transport publiczny oraz jacy prywatni przewoźnicy obsługują
połączenie. Przykładowo w Barcelonie WizzAir ląduje na lotnisku głównym El Prat
i przejazd autobusem miejskim do centrum kosztuje 2 €, natomiast Ryanair
startuje z Girony, a przejazd kosztuje około 16 €. Poza kosztami dotarcia
na lotnisko problemem czasami okazuje się późna godzina odlotu/przylotu, kiedy
trudno jest znaleźć jakiekolwiek połączenie. Warto jeszcze w tym miejscu
zaznaczyć, że samo miasto, które ma lotnisko może być celem. Girona, Nykoping,
Bergamo, Beauvais-Tille okazują się bardzo malowniczymi miejscowościami, gdzie
warto spędzić trochę czasu.
Kolejną ważną rzeczą do uwzględnienia jest bagaż. W celu zaoszczędzenia można
zrezygnować z bagażu nadanego i lecieć tylko z darmowym, podręcznym. Każdy
przewoźnik ma podane konkretne wymiary, za przekroczenie, których pobierane są
dodatkowe, wysokie opłaty. W zależności od linii dopuszczone są dwa bagaże
podręczne (Ryanair) lub jeden (pozostali przewoźnicy) i sprowadza się do dużego
plecaka szkolnego lub małej walizki. Drugim kryterium, które jest stosowane do
bagażu jest limit wagowy 10 kg. O ile nigdy się nie spotkaliśmy z ważeniem
bagażu podręcznego, to plecaki, które wizualnie przekraczają dopuszczone
rozmiary bywają sprawdzane. Warto tutaj podkreślić, że jeden bagaż podręczny to
jedna sztuka torby i nie jest respektowany bagaż plus mała damska torebka. Poza
ograniczeniami stawianymi przez przewoźników należy także uwzględnić wymagania
lotniskowe. Najbardziej dokuczliwym punktem jest przewóz płynów. Dopuszczone
jest przewiezienie płynów w pojemnikach o maksymalnej pojemności 100 ml
oraz łącznej objętości 1 l na jednego pasażera. Oznacza to, że każdy
pasażer może wziąć maksymalnie 10 pojemników po 100 ml. Pojemniki można
kupić bez problemu w internecie lub przykładowo w IKEI, a gotowe szampony czy
żele pod prysznic są do kupienia w drogeriach. Niestety przewiezienie napojów
czy dezodorantów w spray’u jest niedozwolone, a zakup w strefie wolnocłowej
niestety jest bardzo drogi. Osobną kategorią rzeczy zabronionych stanowią ostre
narzędzia (noże, scyzoryki, śledzie do namiotów, wędki, parasole) oraz
materiały łatwopalne. Zapalniczka i zapałki teoretycznie są zakazane, ale
przechodzą kontrolę, natomiast butla turystyczna z gazem już nie. Żywność
natomiast poza jednym przypadkiem przechodziła kontrolę bezproblemowo, mimo, że
niektóre kraje wprowadziły zakaz przewozu. Tym jedynym niechlubnym przypadkiem
były sery zakupione w Paryżu. Na bramkach w Paryż-Beauvais ser został skonfiskowany,
natomiast kilka metrów dalej, w strefie wolnocłowej ten sam ser był do kupienia
w cenie znacznie wyższej niż w mieście…
Pomimo dość dużych ograniczeń, bezproblemowo da się
spakować w plecak wraz z żywnością na kilka dni. Jeżeli dojdzie się do wprawy
to możliwe jest przewiezienie namiotu, śpiworów oraz części żywności na
dwutygodniową wyprawę. Oczywiście, jeżeli lecimy w kilka osób to można wykupić
jeden bagaż nadany i podzielić się kosztami. Więcej wskazówek na temat
pakowania się, i sprzętu pojawi się już wkrótce na blogu.
Jeżeli podróżujemy z dzieckiem poniżej 2 lat to jest
możliwość bezpłatnego wniesienia na pokład wózka składanego oraz fotelika
samochodowego, bądź łóżeczka. Bilet dla niemowlaka kosztuje tyle samo, co dla
dorosłego, nie więcej jednak niż pewna kwota, zazwyczaj mniejsza niż 100 zł
za lot. Dziecko może podróżować na kolanach, w specjalnych pasach dostarczanych
przez personel pokładowy bądź istnieje możliwość wykupienia dodatkowego
miejsca. Niemowlakowi nie przysługuje jednak bagaż podręczny, a jedynie mała
torba nieprzekraczająca 5 kg. Wszystkie detale należy sprawdzić na stronie
przewoźnika, ponieważ mogą się nieznacznie różnić. Osoby poniżej 16 roku życia
muszą podróżować z opiekunem.
Jeżeli zaakceptujemy powyższe utrudnienia i
zdecydujemy się na wybór samolotu to należy bardzo dokładnie przemyśleć daty
przelotów, oraz kilkukrotnie sprawdzić dane dotyczące pasażerów. Niskobudżetowe
linie lotnicze przerzuciły praktycznie całą odpowiedzialność za formalności na
klienta, a wszystkie zmiany dokonywane po zakupie są obarczone bardzo wysokimi
kosztami. Zmiana danych pasażera kosztuje prawie 200 zł za lot, a zmiana
daty lotów kilkadziesiąt złotych plus dodatkowo dochodzi do tego różnica w
cenie. Z własnego doświadczenia wiemy, że literówka w nazwisku nie stanowiła
problemu, natomiast trudno powiedzieć czy mieliśmy szczęście czy jest to regułą.
W tym miejscu warto zaznaczyć, że wszelkich odpowiedzi należy szukać na stronie
internetowej lub na różnych forach, ponieważ koszt połączenia do CallCenter
przewoźników jest rzędu kilku złotych za minutę. Po dokonaniu rezerwacji należy
zrobić odprawę online i wydrukować kartę pokładową. Czynności te zrobione na
lotnisku bądź telefonicznie są zazwyczaj dodatkowo płatne. Na lotnisku należy być,
co najmniej 30 minut przed odlotem, chyba, że przewoźnik na karcie pokładowej
poda dłuższy czas. Nie należy na pewno się spóźnić, ponieważ tanie linie
lotnicze starają się wykorzystać maksymalnie czas pracy samolotów i napięty
harmonogram nie pozwala czekać na spóźnialskich.
Ostatnim elementem, o którym warto pamiętać,
aczkolwiek mniej ważnym jest wybór miejsc. Każdy pasażer ma zapewnione miejsce
na pokładzie (sytuacje, kiedy ilość sprzedanych biletów przekroczyła ilość
miejsc się zdarzają, natomiast jest to bardzo niewielki ułamek procenta),
natomiast jest ono przydzielane losowo bądź króluje zasada: „kto pierwszy ten
lepszy”. Oczywiście istnieje usługa wejścia pierwszeństwa na pokład dodatkowo
płatna. Jeżeli zależy nam na miejscu przy oknie lub na wszystkich miejscach
koło siebie należy ustawić się jak najwcześniej w kolejce wejścia na pokład.
Ryanair losuje wszystkie miejsca z rezerwacji obok siebie, natomiast nie zawsze
jest to możliwe, WizzAir natomiast stosuje prawo dżungli.
Podróżowanie samolotem może wydawać się
skomplikowane, natomiast wszystkie powyższe uwagi są w praktyce bardzo proste,
a dostosowanie się do wymogów bagażu pozwala bezproblemowo wylecieć na kilka
dni. Ten sposób podróżowania często jest najtańszy i zdecydowanie najszybszy,
dlatego my osobiście najczęściej korzystamy z niego. Więcej porad odnoszących
się do obejścia opłat dodatkowych, trików stosowanych przy planowaniu bagażu
oraz samego wyszukiwania tanich połączeń pojawi się już wkrótce na stronie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz